Syllabus pro Obecnou
psychologii III - metakognice
Hlavní tematické zaměření:
jak usuzujeme,
jak poznáváme nové
Brunswikův
pravděpodobnostní funkcionalizmus
teorie usuzování
ve společenském kontextu (social judgment theory, teorie kognitivního
kontinua K.R.Hammond)
struktura a
dynamika problémů (Stewart, Rohrbaugh)
úvod do teorie
chaosu (Cooksey)
Cíl:
Rozšíření znalostí
Ob.ps. I. a II. o mentálních procesech a jejich podílu na ovlivnění
jednání.
Literatura:
Dějiny XX. století,
skripta FF UK.
Sedláková,
M. (1992): Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé
psychologické teorii. ČsP.4. 289-308.
BUDIL, I.T.(1992):
Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, Triton.
Sedláková,
M.: Kognitivní psychologie. In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný,
M.: Psychologie 20. stol IV. Praha, Karolinum 1995.
Švancara, J.:
Úvod do kognitivní psychologie. MU Brno
Úvod do tematu
D.E.Leary, od
aktové psychologie k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1)
E.Brnuswik,
Historické a věcné vztahy psychologie k jiným disciplinám (č.2)
K.R.Hammond,
Pravděpodobnostní funkcionalizmus: integrace historie, teorie a psychologické
metodologie Egona Brunswika (č.3)
K.R.Hammond,
Usuzování a rozhodování v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního
kontinua
T.R.Stewart,
Postup při analýze usuzování (č.5)
J.Rohrbaugh,
Úlohy s kognitivním konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6)
Příručka k
programu POLICY (č.7)
Historie
kognitivní psychologie. Základní pojmy KP. Vztah KP k ostatním psychologickým
teoretickým systémům. KP a počítačové paradigma. Hlavní směry současné
KP. Návaznost KP na ostatní psychologické obory (sociální ps., vývojová
ps. psychologie osobnosti).
Informační paradigma.
Zpracování informací. Kódování informací. Modely zpracování informací.
Symbolické procesy. Znak a symbol. Ch. Peirce, F. de Saussure,N. Chomsky.
znakové soustavy. Význam. Sémiotika.
Prezentace a
reprezentace. Pojetí reprezentace v kognitivní psychologii. Percepce v
kognitivní psychologii. Rozdíl mezi pojetím J.J. Gibsona a U. Neissera.
Mentální reprezentace. Imaginativní a propoziční forma reprezentace. Duální
kódování. Episodická a semantická paměť. Mentální model.
Pojem. Extenze,
intenze. Nominalismus. Pojmotvorné procesy. Abstrakce, generalizace. Vznik
pojmu. Řeč, jazyk, myšlení. Piagetova vývojová koncepce. Pojem jako jednotka
konceptuálního kódu. Prototyp.
Obsahová analýza
mentální reprezentace. Význam jako jednotka psychického obsahu. Vědomý
a nevědomý obsah.
Mentální repreentaceSebepojetí
jako mentální reprezentace. Motivační a organizační aspekt self-relevantních
obsahů.
Kognitivní procesy
v rámci procesu jednání. Atribuce kauzality z hlediska EX-IN, ovladatelnosti,
globality a trvalosti. Heiderova "naivní psychologie. Teorie osobnostních
konstruktů J. Kellyho. Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury.
Literatura
k části doc.Kostroně:
Kostroň, Psychologie vytváření úsudků,
skripta MU, Brno 1997
D.E.Leary, od aktové psychologie
k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1)
E.Brnuswik, Historické a věcné vztahy
psychologie k jiným disciplinám (č.2)
K.R.Hammond, Pravděpodobnostní funkcionalizmus:
integrace historie, teorie a psychologické metodologie Egona Brunswika
(č.3)
K.R.Hammond, Usuzování a rozhodování
v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního kontinua
T.R.Stewart, Postup při analýze usuzování
(č.5)
J.Rohrbaugh, Úlohy s kognitivním
konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6)
Příručka k programu POLICY (č.7)
Literatura
k části dr.Tyrlíka:
Dějiny XX. století, skripta FF UK.
SEDLÁKOVÁ, M. (1992): Příspěvek k
analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii.
ČsP.4. 289-308.
BUDIL, I.T.(1992): Mýtus, jazyk a
kulturní antropologie. Praha, Triton.
Sedláková, M.: Kognitivní psychologie.
In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol
IV. Praha, Karolinum 1995.
Sternberg, R.J.: Cognitive psychology
Švancara, J.: Úvod do kognitivní
psychologie. MU Brno
 |