![]()
1) důkladně se seznámit s teorií a metodologií analýzy usuzování, vycházející z Brunswikova trojitého"čočkového medulu", jak jej k tomuto účelu aplikovali Hammond, Brehmer, Stewart a Rohrbaugh. 2) Nabýt zručnosti ve vlastní schopnosti tuto metodu použít v poradenské praxi - tedy umět dobře rozpoznat na které typy praktických problémů se uvedená metoda dobře hodí. 3) Důkladně procvičit používání k tomu určeného počítačového programu POLICY 3.0.
- se uděluje za předvedení analýzy konkretního problému, prokázání schopnosti využít k jeho řešení program POLICY a zpracování zprávy o daném problému a jeho řešení. Pro seminář je zajištěna počítačová učebna, přeložené texty a příručka k programu POLICY 3.0, které je třeba zapůjčit ke kopírování na vlastní náklady u doc.Kostroně. Po úvodních setkáních, věnovaných rekapitulaci teorie i metodologickým otázkám (charakter vhodných dat) budou semináře věnování zvládnutí obsluhy počítače a řešení jednotlivých problémů, které navrhnou studenti sami. Podle jejich návrhů bude sestaven další program seminářů. Předpokládá se, že účastníci již absolvovali předmět obecná psychologie III.
1 - Pracovní texty Psychologického ústav - Řada A - překlady č.3, 4, 5, 6, 7, 10, 24, 40 2 - M.F.Kaplan, S.Schwartz "Human Judgment and Decision Processes in Applied Settings", Academic Press Inc., N.Y., 1977 3 - B.Brehmer, C.R.B.Joyce, "Human Judgment - the SJT Theory View", North-Holland, Amsterdam, 1988 4 - R.W.Cooksey "Judgment Aanalysis - Theory, methods and Applications", Academic Press, San Diego, 1966 5 - soubor článků přinášejících výsledky empirických výzkumů jak prověřujících teorii, tak i z oblasti aplikovaného výzkumu). 6 - L.Kostroň, Psychologie vytváření úsudků, Nakladatelství Masarykovy univerzity, 1997 Položky 2 - 5 jsou k prohlédnutí a vypůjčení u mne.
V předběžné nabídce je nutno informovat potenciálního zákazníka o tom, k čemu „strategické konference“, podporované programem POLICY slouží a o podmínkách, které jsou nutné pro zdar akce (motivace, čas, prostředí, účast představitelů různých názorů), požádat o předběžné formulování problému, aby bylo možno dojednat zakázku a vyjasnit vzájemná očekávání. Program není vhodný k rozhodování mezi již jasně definovanými alternativami. Postup konference a program má za cíl vyjasnit problém (cíl), na který mají jednotliví účastníci různý nebo nevyjasněný názor a dále dohodnout společnou strategii, politiku (policy) jednání.
- vyjasnění kognitivních (ale
i zájmových) rozdílů nacházejících výraz ve spolupráce nebo opačně
v soupeření členů týmu,
1 - definovat problém, mající charakter kognitivního konfliktu (formulace cíle, formulace strategie, vedoucí k cíli - tedy ne rozhodování mezi dvěma zřejmými alternativami) 2 - definovat nápovědi, které jsou k posuzování problému nutné (široký okruh, jejich zúžení), 3 - kvantifikovat hodnoty nápovědí, 4 - dohodnout se na stupnici pro vyjádření hodnoty úsudku simulovaných příkladů, 5 - posuzovat simulované příklady (otevřeně, skrytě) 6 - interpretovat výsledky regresní analýzy získaných dat ( tj. modely usuzování jednotlivých členů skupiny - shody, rozdíly, příčiny) 7 - projednat kognitivní rozdíly a hledat řešení (kompromis, kapitulace, změna formulace) 8 - přeformulovat problém, přeformulovat nápovědi, 9 - hodnotit nově generovanou sadu příkladů 10- opakovat interpretaci, projednávat rozdíly (zjistit kdo kapituluje a proč, kdo hledá kompormis a proč, kdo je nepústupný a proč). Poradenský tým se skládá ze dvou osob
- odborníka, pracujícího s programem, dále interpretátora a moderátora
diskuze. Ten podle pravidel moderování a vyjednávání facilituje diskuzi,
soustřeďuje pozornost na jádra problémů, udržuje produktivní tempo
(přestávky) jednání a řídí diskuzi k cíli.
|